Zesde leerjaar (11-12 jaar)

Wat leren ze?

  • Voorbereiding op secundair onderwijs
  • Zelfstandig werken aan projecten en plannen van werk
  • Integratie van leerstof: breuken, procenten, schaal, complexe vraagstukken
  • Kritisch lezen, presenteren en argumenteren (Taalkanjers)
  • Frans via de methode Zouff: conversatie, begrijpend luisteren en lezen, schriftelijke communicatie
  • Wij verruimen de basiskennis over ’Ik en de wereld’ (natuur, gezondheid, verkeer, tijd, ruimte  ...)

Hoe groeien ze als persoon?

  • Zelfkennis en reflectie op eigen leerproces
  • Verantwoordelijkheid opnemen binnen klasgroep en school
  • Leiderschap, samenwerking en toekomstdenken
  • Beweging: sportieve uitdagingen, samenwerken en EHBO
  • Zwemmen in periodes - afronden met het behalen van de einddoelen

Vlaamse toetsen

Ook in het zesde leerjaar nemen we deel aan de Vlaamse toetsen. Ze peilen naar de kennis en vaardigheden in onder andere taal en wiskunde, en vormen een belangrijke voorbereiding op het secundair onderwijs. Samen bekijken we de resultaten, niet als eindpunt, maar als groeikans.

Op het einde van dit schooljaar moeten al de minimumdoelen bereikt zijn om naar het 1ste middelbaar A te mogen gaan. Die minimumdoelen zijn hetzelfde in gans Vlaanderen.